کد مطلب:172978 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:160

دوری و غلفت از یاد خدا
رهبر معظم انقلاب در ریشه یابی انحرافات، قبل از هر چیز، به مسأله ی غفلت از یاد خداوند و بی روح شدن نماز توجه داده اند كه با استنباط از آیات قرآن مجید می باشد:

فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیا [1] .

اما پس از آنان فرزندان ناشایسته ای روی كار آمدند كه نماز را تباه كردند و از هوس ها پیروی نمودند و به زودی ( سزای ) گمراهی خود را خواهند دید.

نماز دارای اهمیت فوق العاده ای است و اساسا قیام و مبارزه امام حسین علیه السلام برای حفظ قوانین و اركان دین بوده است. آن گاه كه ستون دین به خطر افتاد و مسخ گردید، دیگر اثری از دین خدا باقی نمی ماند. در زیارت آن حضرت اقامه ی نماز از بزرگ ترین اهداف قیام اباعبدالله علیه السلام شمرده شده است:

اشهد انك قد اقمت الصلاة و اتیت الزكاة و امرت بالمعروف و نهیت عن المنكر؛

گواهی می دهم كه نماز را به پای داشتی و زكات دادی و امر به معروف و نهی از منكر كردی.

امام حسین علیه السلام قیام كرد تا به نمازهای ظاهری و عوام فریبانه پایان دهد و به نماز بندگان خدا محتوا ببخشد و آن را تبدیل به نمازی كند كه:


ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنكر [2] .

نماز انسان را از كار زشت و ناپسند باز می دارد.

امام علیه السلام كوشید تا نماز بی محتوا را از نماز واقعی تمییز دهد. نمازگزارانی كه از یاد خدا غفلت می ورزند، مشمول هشدار تند الهی قرار می گیرند كه:

فویل للمصلین - الذین هم عن صلاتهم ساهون [3] .

وای بر نمازگزاران، آنان كه در نمازشان از یاد خدا غفلت می ورزند.

امام علیه السلام فهمانید كه نمازی پذیرفته است كه دارای روح و كیفیت باشد و نمازگزار را به معراج ببرد و او را از فساد و فحشا باز دارد و الا نمازگزاری كه از روح نماز غافل باشد و آن را سبك بشمارد، همانند كسی است كه نماز نمی خواند.


[1] مريم (19) آيه ي 59.

[2] عنكبوت (29) آيه ي 45.

[3] ماعون (107) آيات 4 و 5.